miercuri, 4 martie 2015

1 Martie 2015

1 Martie 2015  
( semnificație + activitate de voluntariat)

După o înșiruire de sărbători de iarnă pline de magie încheiate poetic de spiritul romantic al Dragobetelui , primăvara a trimis un sol de pace și a debutat artistic prin mult așteptatul 1 martie.
Prima zi calendaristica a primăverii este extrem de cunoscută  pe planuri mioritice ca fiind un moment încărcat de tradiție care reușește mai presus de toate sa aducă primăvara spirituală care surclasează categoric anotimpul propriu-zis.

Care este defapt semnificația zile de sărbătoare?
Există o mulțime de legende legate de povestea marțișorului fiecare mai mult sau mai puțin credibilă, dar toate la fel de interesante. Cea mai cunoscută este legenda conform căreia Soarele a coborât pe pământ la o horă, luând chipul unui fecior. Un zmeu l-a pândit și l-a răpit dintre oameni, închizându-l într-o temniță. Lumea se întristase, păsările nu mai cântau, izvoarele nu mai curgeau, iar copiii nu mai râdeau. Nimeni nu îndrăznea să-l înfrunte pe zmeu. Dar într-o zi, un tânar curajos s-a hotărât să plece să salveze soarele. Mulți dintre pământeni l-au condus și i-au dat din puterile lor ca să-l ajute să-l învingă pe zmeu și să elibereze soarele. Drumul lui a durat trei anotimpuri: vara, toamna și iarna. A găsit castelul zmeului și au început lupta. S-au înfruntat zile întregi până când zmeul a fost doborât. Slabit de puteri și rănit, tânărul a eliberat Soarele. Acesta s-a ridicat pe cer înveselind și bucurând lumea, a reînviat natura, oamenii s-au bucurat, dar tânărul nu a ajuns să vadă primăvara. De atunci tinerii împletesc doi ciucurași: unul alb și unul roșu - roșul înseamnă dragoste pentru tot ce este frumos, amintind de culoarea sângelui voinicului, albul simbolizează sănatatea și puritatea ghiocelului, prima floare a primăverii.

Dacă la originile mărțișorului a stat o monedă de aur sau argint sau pietre de la izvor vopsite la care se atașa o ață roșie și alta albă și care erau purtate de copii sau fete tinere pentru aducerea norocului și a fericirii, astăzi fenomenul venirii primăverii a luat amploare și s-a transformat într-o adevărată industrie care tinde din nefericire sa fie acaparată de fenomenul kitsch. Clasicii coșari, trifoi cu patru foi, ghiocei sau potcoave aducătoare de noroc sunt în prezent înlocuite agresiv de pietre strălucitoare, jucării, sclipici, panglici și bijuterii care își doresc să epateze trecând de cele mai multe ori de granița eleganței și a bunului gust care ar trebui sa domine în perioada purității.(Aviz amatorilor: nu veți impresiona o femeie cumpărând ceva cât mai strălucitor și strident, ci dăruindu-i ceva simbolic din inimă).

Trecând peste valorile false dobândite de această sărbătoare, trebuie să ne reamintim că primăvara este anotimpul renașterii atât în natură cât și în plan spiritual. Cu acest prilej, noi, voluntarii de la „Centrul de Copii și Tineret Sfântul Sebastian”, am reușit după doua săptămâni de muncă, să aducem primăvara și în sufletelor bunicuțelor de la „ Căminul pentru Persoane Vârstnice din Brașov”. Am făcut cum ne-am priceput noi mai bine mărțișoare și felicitări și am încercat cu inimă buna să luminăm ziua bătrânelor. Am avut parte de emoție atunci când am văzut lacrimi în ochii doamnelor trecute de prima tinerețe și am simțit fiori atunci când le-am auzit poveștile de viață care semănau cu scenariile unor filme câștigătoare de Oscar.

Le-am promis celor care ne-au primit ca pe proprii lor nepoți că ne vom întoarce curând și am plecat mândrii de fapta pe care am facut-o dar profund atinși de bătrânii cu ochii triști și suflete de copii în care am putea fiecare dintre noi să ne transformăm cândva.
                                                             Un articol realizat de Teodora Mathe - Voluntar

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu